مختصری درباره صنعت چاپ

چاپ افست

صنعت چاپ

صنعت چاپ افست پایه و بی بدیل  محصول انقلاب صنعتی در نیمه قرن 15 میلادی می باشد . این فرزند نوزاد انقلاب صنعتی خود منشا تحولات و پیشرفت های زیادی در تمام عرصه های تمدن بشری گردیده است.

در رابطه با پیشینه صنعت چاپ اگر بخواهیم حق مطلب را ادا کنیم باید بگوئیم این صنعت بیشتر در شرق دور و در چین و سپس در کره مراحل اولیه تکوین را پیموده است .

خصوصا در کشور کره که حدودا 60 سال قبل از هایس گوتنبرگ حتی وزارتخانه ای بنام چاپ تاسیس نموده وبه چاپ کتب و متون پرداخته اند.در راستای تاسیس چاپخانه، مبادرت به تولید حروف فلزی نموده اند.

لازم به ذکر هست که تولید حروف فلزی بوسیله ریخته گری فلزات انجام می شده است.

ابداعات و اختراعات کره ای ها اندک زمانی توسط مشترقانی همانند مارکوپولو از طریق جاده ابریشم به اروپا رسیده و منجر به توسعه این صنعت در اروپا خصوصا در المان توسط یوهایس گوتنبرگ شده است .

در ابتدا صنعت چاپ در اروپا برای ترویج و چاپ متون دینی و کتاب مقدس استفاده می شد ولی اندک زمانی بعد در تمامی زمینه ها سرایت پیداکرد و ابعاد گسترده ای پیدا کرد.

بعد از نیم قرن اختراع چاپ ، چاپخانه های زیادی در اروپا تاسیس شد . چاپ به روش لیتوگرافی یا چاپ سنگی اختراع دیگری از آلمانی ها بود .

این روش توسط الویس زنه فلدر اواخر قرن 18 میلادی صورت گرفت وبیش از پیش به توسعه این صنعت کمک کرد و به توسعه و گسترش کتب و روزنامه ها و ……. پرداخت،

چنانکه به جرات می توان گفت امروزه صنعت چاپ در تمام تارو پود جامعه امروزی تنیده شده وبه جزو لاینفک آن تبدیل شده است و سهم بسزایی در توسعه فرهنگ و هنر از یک سو و توسعه سیاسی و اقتصادی از سویی دیگر داشته است .

چرا که صنعت چاپ به گسترش سواد و فرهنگ عمومی جامعه کمک زیادی کرده و آن را از انحصار طبقه اعیان در آورده و در خدمت سایر طبقات جامعه نیز قرار داده است.

تا بدینوسیله به بالندگی جوامع بشری کمک کرده باشد، بطوریکه امروزه تصور جامعه بشری بدون صنعت چاپ ممکن نیست.

ورود صنعت چاپ به ایران برای اولین بار در تبریز ، توسط میرزا صالح شیرازی راه اندازی شده است .

وی جز دانشجویان اعزامی به اروپا جهت فراگیری علوم نوین بود. بعدها چاپخانه های متعدد دیگر در تهران و سایر شهرهای بزرگ تاسیس شد .

همچنین در سال 1270 چاپخانه ای به روش حروف سربی توسط یوسف اعتصامی پدر پروین اعتصامی شاعر پر اوازه صده گذشته در تبریز تاسیس شد.

وقوع انقلاب مشروطه دراواخر دوره قاجار بی تاثیر از این صنعت نبوده است، چراکه با گسترش روزنامه ها و کتب و به دنبال آن افزایش آگاهی عموم از تبعات صنعت چاپ می تواند باشد.

چراکه با چاپ رروزنامه ها و خبرنامه ها و…اخبار با سرعت بالا و در دسترس تعداد بیشتری از مردم قرار می گرفت.

امروزه رقیبان قوی و تازه نفسی مانند اینترنت برای این صنعت پدید آمده است.

وحتی در بعضی حوزه ها این صنعت را کمرنگ تر از قبل کرده است،

ولی باید گفت صنعت چاپ به دلیل نیاز تمامی صنایع به این صنعت قابل حذف نبوده وهمچنان به ایفای نقش می پردازد.

بنابر این باید گفت صنعت چاپ بخشی از نقش خود را در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات به اینترنت

و سوشیال مدیا ها سپرده و خود به شکل تخصصی در زمینه صنعت بسته بندی متمرکز شده است.

و در این راستا خد نیز در جهت گسترش و آگاهی بخشی از ابزار های نوین بره می گیرد.

لذا در این راستا مجتمع چاپ آراز به عنوان بخش کوچکی از خانواده چاپ رسالت خود را در این راستا قرار داده است

تا همگام با خانواده بزرگ چاپ در خدمت توسعه فرهنگ و صنعت این مرز و بوم باشد.

راه اندازی سایت چاپخانه و حضور پر رنگ در فضای مجازی از یکطرف پاسخی به تحولات و نیازهای روز بوده

و از طرف دیگر خدمت رسانی و ارتباط گیری قومی و مستحکم با مخاطبین صنعت چاپ می باشد.

در این مجال تلاش خواهیم کرد به معرفی بهتر و جامع هنر و صنعت چاپ بپردازیم . همچنین مشتریان و جویندگان خدمات چاپ را با ارائه خدمات بدون واسطه و با کیفیت و سرعت بالا به اطمینان خاطر برسانیم.

مجتمع چاپ آراز

مجتمع چاپ آراز با توجه به امکانات موجود خود در زمینه تولید محصولات چاپی آماده سرویس دهی به مشتریان گرانقدر خود می باشد .

مهمترین نکته ای که علاقه مند هستم مشتریان ما مد نظر قرار دهند همانا سرویس دهی مجموعه بدون حضور واسطه ها می باشد .

که رهاورد آن کاهش محسوس هزینه های تولیدات چاپی شان خواهد بود . از دیگر دستاوردهای سفارش دهی مستقیم به چاپخانه ، بالارفتن کیفیت محصولات خواهد بود .

چراکه چاپخانه با توجه به امکانات موجود و ارتباط گیری مستقیم ،

نیازها و انتظارات مشتریان را بهتر رصد خواهد کرد و به آن پاسخ خواهد داد .

همراهی ما با شما مشتریان گرانقدر منجر به بهبود سفارش های شما و افزایش کیفیت محصولات چاپی و نتیجتا کسب رضایت شما خواهد بود .

به این ترتیب متقابلا به بالندگی بیشتر ما کمک خواهید کرد . لذا در این راستا برآنیم جهت بالا بردن سطح معلومات مورد نیاز مشتریان گرانقدر در زمینه چاپ وبسته بندی،

به معرفی انواع محصولات و اقلام چاپی پرداخته شود ودر کنار این معرفی نمونه هایی از تولیدات مجتمع چاپ آراز نیز ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *